ترجُمة

English French German Spain Italian Dutch

Russian Brazil Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Translate Widget by Google

Selasa, 29 Disember 2009

Mengucapkan Salam

Mengucapkan salam termasuk dalam 'amalan sunnah yang dilakukan Rosulullah, sesuai dengan sabda Baginda menerusi hadis riwayah Imam Bukhori yang bermaksud " Ucapkanlah salam kepada orang yang engkau kenali atau tidak ".. Adapun membalas atau menjawab akan perkataan salam sahabah kita itu hukumnya adalah Fardu kifayah.. Dengan erti kata yang mudah difahami, apabila kita menjawab akan salam sahabah kita itu dalam keadaan kita berada pada kelompok yang ramai, maka rakan2 yang lain tak payah untuk menjawabnya lagi.. Demikian Jumhur 'ulama mengatakan.. Adapun antara adab dan tatacaranya adalah seperti berikut....

Mengucapkan Salam Ketika Bertemu Dan Berpisah


Ini bertepatan dengan hadis riwayah Abu Dawood yang bermaksud " Jika saudaranya terhalang dengan sebab pohon atau dinding, kemudian ia bertemu, maka hendaklah mengucapkan salam kepada saudaranya itu "..

Salam Hendaknya Didengar Pihak Yang memberi Salam

Dijelaskan dalam sebuah hadis riwayah Imam Bukhori, jika Rosulullah mengucapkan salam, maka salam Baginda tidak membangunkan orang yang tidur, malahan ia hanya didengari mereka yang terjaga..

Salam Secara Lengkap Lebih Baik

Seseorang yang mengucap salam, hendaknya ia mengucapkan dengan ucapan yang lengkap "   السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  ".. Tetapi  jika pemberi salam hanya mengucapkan "  السلام عليكم  ", maka ia masih dibolehkan.. Namun ketika seseorang mengucapkan salam, disunnahkan  untuk menjawab salam itu dengan yang lebih lengkap atau yang sama dengannya.. Ini bertepatan dengan Firman ALLAH dalam al-qurAN pada surah aN-nisa yang bermaksud " jika kamu disalami dengan ucapan salam (selamat), maka hendaklah kalian menjawabnya dengan ucapan yang lebih baik daripadanya ataupun yang serupa dengannya "..

Mengucapkan Salam Sebelum Menuturkan Perkataan Lain

Dianjurkan agar seseorang yang ingin menuturkan perkataan lain seperti kuliyyah atau ceramah dan sebagainya, agar mengucapkan salam terlebih dahulu.. Ini didasari oleh perbuatan para salafussoleh dan generasi setelah mereka..

 Segera Mengucapkan Salam Sebelum Didahului Orang Lain


" Jika ada dua orang, maka yang paling baik diantara keduanya adalah siapa yang terlebih dahulu mengucapkan salam.. yang muda memberi salam kepada yang tua, yang kecil memberi salam kepada yang besar, yang berjalan memberi salam kepada yang kecil, dan jema'ah yang sedikit memberi salam kepada jema'ah yang ramai..   " (hadis riwayah Bukhori) 


Hindari Memberi Salam Kepada Mereka Yang Berqodo Hajah (buang ayaq)

Para 'ulama menilai bahawa, mengucapkan salam kepada mereka yang sedang Qodo hajah, dalam qamar mandi, berjima' atau seseorang yang sedang makan sedang mulutnya masih dipenuhi makanan, Hukumnya adalah MAKRUH (dibenci Rosulullah).. Para 'ulama turut menilai bahawa perbuatan itu bertentangan dengan etika dan kesopanan  memberi salam..


Tidak Memberi Salam Kepada Ahli Ma'siyyah

Imam Bukhori berpendapat tidak perlu  mengucap salam kepada pelaku dosa besar. Dasarnya, Rosulullah beberapa sahabah berbicara dan mengucapkan salam kepada Ka'ab bin Malik kerana dia enggan ikut serta dalam peperangan Tabuk.. Imam Bukhori juga berdalildengan pernyataan 'Abdullah bin 'Amru yang menyatakan " Jangalah kalian memberi salam kepada peminum khamar "..

Diharuskan Memberi salam Kepada Yang Berlawanan Jenis Jika Ia Tak Menimbulkan Fitnah

Diriwayahkan menerusi hadis Tirmizi, daripada Asmak binti Yazid bahawasanya ia berkata " Rosulullah melewati kami dan Baginda mengucapkan salam ".. Para "ulama menjelaskan  bahawa dibolehkan untuk kita mengucap salam kepada yang berlawanan jenis terikat dengan syarat ya'ni kedua pihak yakin bahawa perbuatan mereka itu tidak akan menimbulkan fitnah daripada pelbagai pihak..

- wallaahu'alam -

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails