ترجُمة

English French German Spain Italian Dutch

Russian Brazil Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Translate Widget by Google

Khamis, 7 April 2011

ikhlaskah 'amalan manusia itu..??

Pada hari qiyamah kelak ALLAH 'AZZA WAJALL datangkan seorang manusia lalu bertanya kepadanya:
apakah yang telah engkau lakukan di atas muka bumi..?? lalu dia menjawab: aku telah berperang dijalanMU ya ALLAH.. ALLAH mengatakan: kamu berbohong.. bahkan kamu pergi berjuang dan berperang supaya orang kata engkau berani dan di dunia dulu manusia ramai telah mengatakan demikian pada engkau.. lalu disentap mukanya kemudian dicampak dia kedalam api neraka ALLAH 'AZZA WAJALL(waL'iyazubillah!)..

setelah itu ALLAH 'AZZA WAJALL datangkan manusia lain lalu bertanya apakah yang telah engkau lakukan di atas bumi dahulu..?? lalu manusia menjawab: sesungguhnya aku telah mempelajari 'ilmu dan aku mengajarkannya pada orang lain.. dan aku membaca al-quran semata-mata kerana engkau ya ALLAH.. ALLAH mengatakan, engkau berdusta..! akan tetapi engkau belajar supaya orang kata kau 'alim dan kau baca quran supaya orang ramai kata kau tu qori.. disentap mukanya lalu dicampakkan dia ke dalam api neraka ALLAH 'AZZA WAJALL(waL'iyazubillah!)..
setelah itu didatangkan pula manusia yang di atas muka dunia yang dahulunya rajin menginfaqkan hartanya pada jalan ALLAH dan ditanya kepadanya: apakah yang telah engkau buat akan harta yang AKU berikan padamu di atas dunia dahulu..?? lalu manusia itu berkata: aku telah infaqkan hartaku itu pada jalanMU ya ALLAH dan untukMU semata-mata ya ALLAH.. kemudian ALLAH berkata: kau tipu.! sesungguhnya kau infaqkan hartamu itu hanya hendakkan supaya manusia lainnya mengatakan kau itu seorang yang pemurah dan sememangnya manusia lain di muka dunia dahulunya dah mengatakan demikian pada kau dan cukuplah dengan apa yang telah dikatakan pada engkau itu di dunia dahulunya..

- riwayah imam muslim -

sama-samalah kita memperbetulkan NIYYAH kita dalam melakukan segala 'AMAL 'IBADAH kita pada ALLAH 'AZZA WAJALL...=)
*w'alam......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails