ترجُمة

English French German Spain Italian Dutch

Russian Brazil Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Translate Widget by Google

Jumaat, 3 September 2010

zakat FiTraH!!

Zakat fitrah merupakan Rukun Islam yang keempat sesudah rukun Islam, berpuasa di bulan ramadhon.

....." di dalam sebuah hadis yang telah diriwayahkan daripada ibnu 'uMar r.a, Rasulullah SAW telah memfardhukan zakat fitrah satu gantang daripada tamar atau satu gantang daripada gandum, ke atas hamba yang merdeka, lelaki, perempuan, kanak-kanak dan orang-orang yang dewasa daripada kaum muslimin.. dan perintah untuk menunaikannya adalah sebelum keluar menunaikan  solah(sebelum solah sunnah 'eid fiTr)....."
- riwayah iMam Bukhori & MusLim -

Imam mazhab Maliki , Syafi'e dan hambaLi mengatakan bahawa  zakat fitrah hendaklah dibayar dalam bentuk makanan asasi kecuali iMam mazhab Hanafi.
 
Namun, JUMHUR 'ulama mengatakan bahawa  HARUS mengeluarkan zakat fitrah dengan menggunakan DUIT atas alasan lebih memudahkan dan sesuai di zaman sekarang.

Oleh itu, sama-samalah kita menunaikan keWAJIBan tuntutan zakat ini!! ZAKAT FITRAH bagi negeri Pulau Pinang mengikut ketetapan yang telah dikeluarkan oleh Ahli-ahli Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang dan kawasan yang sama timing dengannya pada tahun ini, 1431hijriy adalah sebanyak RM7.00 (ringgit Malaysia tujuh sahaja).. :)

* wallahu wa Rosuluhu a'alam *



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails