ترجُمة

English French German Spain Italian Dutch

Russian Brazil Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Translate Widget by Google

Khamis, 9 September 2010

mEnYaMbUt 'eIduLfiTr meNgikuT sunnah BaGinda SAW

 

 
Alhamdulillah  hampir sebulan pada bulan ramadhon kita melawan dan menentang hawa nafsu kita dan menjalani ‘ibadah puasa dengan sempurna, insyALLAH.. Mudah-mudahan juga madrasah hasil tarbiyyah daripada romadhon itu menjadikan kita manusia yang tinggi niLai taQwa di sisiNYA sepertimana yang dinyatakan ALLAH dalam surah al-baQoroh itu, aMIen..

Berlabuhnya tirai ramadhon, kemudian menjelmanya syawwal bagi kita mera’iekan kemenangan  dalam mengharungi MuJAhadatun naFs selama sebulan itu..

Dalam mera’iekan keMenangan ini, beberapa perkara yang telah digaris-pandukan oleh baGinda Nabi SAW kepada kita agar kita tidak tersasar jauh dari syari’at IsLam, antaranYa adalah:

1.Menghidupkan malam hari raya dengan memperbanyakkan ‘amal ibadah kepada ALLAH dengan meneruskan QiyamuLLail seperti menunaikan solah tasbih, dSbgainya rentetan daripada ‘ibadah  teraweh kita di bulan ramadhon
....." apabila kamu letih kerana melakukan 'amalan kebaikan, sesungguhnye KELETIHAN itu PASTI akan HILANG & KEBAIKAN akan terus KEKAL.. akan tetapi, sekiranya kamu berseronok bergelumang dalam melakukan DOSA, sesungguhnye KESERONOKAN akan HILANG & DOSA yang dilakukan olehmu itu akan KEKAL ...."
- saiyyidina 'ali KWH -


2.Mandi sunat hari raya sebelum keluar mengerjakannya
…….” Mandi yang diharuskan adalah mandi pada hari juma’At, hari ‘aroFah, hari ‘eiduLfitr dan ‘eiDuLadha …….”
-   riwayaH iMam syAfi’E -


3.Memakai bau-bauan harum
Disunnahkan bagi lelaki untuk memakai bau-bauan di pagi ‘eid. Tidak menjadi sunnah pada waNita, seperti hadis,
……” Mana-mana wanita yang memakai bau-bauan lalu dia melintas sihadapan lelaki supaya mereka dapat menghidu kewangian yang dipakainya, dia adalah PENZINA(wal’iyazubiLLAH!!) ….”
-riwaYah an NasaE –
Namun, ini tidak bermakna kaum wanita itu boleh membiarkan diri mereka dalam keadaan busuk. Tetapi sekadarnya sahaja iaitu sehingga tidak menarik perhatian orang sekeliling dalam berwangi-wangian J


4.Memakai pakaian yang paling baik
…..” aku lebih menyukai seseorang yang berpakaian terbaik yang ada padanya di hari-hari raya iaitu hari juma’at, dua hari raya (‘eiDuLfitr serta ‘eiduLadha) dan di tempat diadakan majlis …..”
-iMam sYaFi’e, kiTaB uMm –


5.Menjamah sedikit makanan sebelum ke masjid.
…..” Rasululah SAW tidak akan keluar mengerjakan solah sunnah ‘eiduLfitr melainkan sesudah baGinda memakan beberapa biji kurma …..”
-   Riwayah bukHori –
·       Anas  menceritakan bahawa bAginda Nabi SAW akan memakan kurma tersebut dalam bilangan yang ganjil


6.Menunaikan zakat fitrah sebelum sembahyang sunat hari raya
....." di dalam sebuah hadis yang telah diriwayahkan daripada ibnu 'uMar r.a, Rasulullah SAW telah memfardhukan zakat fitrah satu gantang daripada tamar atau satu gantang daripada gandum, ke atas hamba yang merdeka, lelaki, perempuan, kanak-kanak dan orang-orang yang dewasa daripada kaum muslimin.. dan perintah untuk menunaikannya adalah sebelum keluar menunaikan  solah(sebelum solah sunnah 'eid fiTr)....."
- riwayah iMam Bukhori & MusLim -


7.Berjalan ke masjid dengan tenang dan tawadhuk
…..” termasuk dalam perkara sunnah, iaitu engkau berjalan kaki menuju ke tempat hendak dikerjakan solah sunnah hari raya dan engkau memakan sesuatu sebelum berangkat pergi …..”
-riwayah tIrMiziY-


8.Bertakbir semasa berjalan ke masjid
Takbir hari raya bermula setelah terlihatnya anak bulan dan berakhirnya pada kemuncak hari raya itu iaitu setelah selesai khutbah raya…….


9.Mengucapkan tahniah bila berjumpa saudara-saudara muslim
Majority rakyat mELaYsiYAk dewasa ini acap kali tibanya heri raya, mereka mengucapkan “ SiLAmAt haLi LaYa” sesame mereka. Ini tidak bertepatan seperti yang disarankan bAgInda Nabi SAW..
…..” daripada jUbair r.a katanya: apabila sahabat Nabi SAW bertemu sesame mereka di hari ‘EiD(raya) mereka akan mengucapkan "تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنكُمْ" …..”
-rIwaYAh iMam bukHori-


10.Mengikuti jaLan yang berbeza pada pergi dan pulang dari masjid
…..” diriwaYahkan daripada JaBir bin ‘aBduLLah r.a bahawasanya: Nabi SAW melalui jalan yang berbeza pada pergi dan pulang masjid pada hari raya……”
-rIwayah iMam Bukhori-


11.Mengerjakan puasa sunnah enam hari di bulan syawwal
……” sEsiapa yang teLah berpuasa sebULan di buLan ramadhon lalu diIringi enam haRi di bulan syawwaL, seolah-olah ia telah berpuasa setahun …..”
-rIwAyah iMam musLim-
*puasa tersebut hendaklah dimulakan pada 2syawwal kerana puasa pada 1syawwal hukuMnya adalah HARAM!!


12.Menggelakkan pembaziran dalam apa jua keadaan
..... jangan dok bazirkan duit terutama membakar mercun tak tentu pasyal memekak malam raye nih.. baik sedeqahkan / infaQkan jerk duit tu untuk pembangunan institusi masjid ke ape ke yang berfaEdah untuk kHairat kita .....;)


13.Menjauhi segala perbuatan maksiat dan perkara yang sia-sia

* wallahu wa rosuLuhu a’alam *

salam 'eiDuLfiTr 1431hijriY daripada ana dan keLuarga..
kuLLu saNah wa aNtuM toiyYibun........
taQoBbalaLLAhu minna wa minkuM ;) ........






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails