ترجُمة

English French German Spain Italian Dutch

Russian Brazil Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Translate Widget by Google

Sabtu, 3 April 2010

Adakah Al-Quran hasil kerja Syaitan?!



Soalan:

Bagaimana kita mengetahui bahawa Al-Quran bukan hasil kerja syaitan?

Jawapan:

Membalas dakwaan yang dikemukakan kaum Jahiliah Mekah, bahawa Nabi Muhammad SAW menerima wahyu daripada Syaitan, ayat-ayat berikut telah diturunkan:

"Sesungguhnya Al-Quran ini adalah bacaan yang sangat mulia,

Pada kitab (Maknun) yang terpelihara (Lauh Mahfuzh),

Tidak menyentuhnya kecuali hamba-hamba yang disucikan (Mutahharin),

Diturunkan dari Tuhan semesta alam."

(Al-Waqiyah 56: 77-80)

Kitab Maknun bererti kitab yang dijaga dengan sempurna serta terpelihara, merujuk kepada Lauh Mahfuzh di Syurga, tiada siapa yang boleh menyentuhnya kecuali Mutahharin, iaitu orang yang suci serta bersih daripada kejahatan seperti dosa. Ini merujuk kepada Malaikat. Syaitan dilarang sama sekali. Oleh kerana mustahil bagi Syaitan mendekatinya ataupun menyentuhnya, Seterusnya disebut di dalam Surah lain:

"Dan Al-Quran itu bukanlah dibawa turun oleh Syaitan-syaitan. Dan tidaklah patut mereka membawa turun Al-Quran itu, dan mereka pun tidak akan kuasa. Sesungguhnya mereka benar-benar dijauhkan daripada mendengar Al-Quran itu."

(Asy-Syu'ara 26L 210-212)

Ramai orang mempunyai konsep yang salah tentang Syaitan. Mereka fikir Syaitan berupaya melakukan apa sahaja, kecuali untuk beberapa perkara, hanya Tuhan yang berkuasa berbuat demikian. Menurut mereka, kuasa Syaitan hanya berada di bawah sedikit daripada Tuhan. Oleh kerana mereka enggan menerima Al-Quran sebagai wahyu yang menakjubkan, mereka berkata Al-Quran adalah hasil kerja Syaitan.

Sekiranya Syaitan yang menulis Al-Quran, pasti tidak akan disebut di dalam Al-Quran:

"Apabila kamu membaca Al-Quran, hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah dari Syaitan yang terkutuk."

(An-Nahl 16: 98)

Adakah anda fikir Syaitan akan menulis begitu? Adakah dia akan berkata, "Sebelum membaca buku aku, mohon perlindungan Tuhan daripada aku?"

Terdapat beberapa ayat di dalam Al-Quran yang akan membuktikan bahawa Syaitan bukanlah pengaran Al-Quran:

"Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan Syaitan, maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendegar lagi Maha Mengetahui."

(Al-A'raaf 7: 200)

Mengapa Syaitan akan memberitahu pengikutnya bahawa apabila dia menggoda mereka, mereka perlu memohon perlindungan dari Allah SWT di mana Syaitan diakui sebagai musuh?:

"Hai sekalia manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah - langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu."

(Al Baqarah 2: 168)

"Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu hai Bani Adam supaya kamu tidak menyembah Syaitan?. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh nyata bagi kamu."

(Yasin 36: 60)

Syaitan licik, tidak hairan jika ia dapat mempengaruhi pemikiran manusia bahawa dia yang mengarang Al-Quran. Berbanding Allah yang Maha Kuasa, syaitan terlalu kecil, dan Allah SWT jauh lebih bijaksana. Allah mengetahui niat jahat Syaitan, oleh itu Allah SWT telah menurunkan ayat-ayat Al-Quran sebagai bukti Al-Quran adalah kata-kata Allah dan bukannya kata-kata Syaitan.

SUMBER: 20 Soalan Yang Paling Lazim Tentang Islam, Dr. Zakir Naik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails